Küresel salgının tek suçlusu Çinliler mi?

Hayatımda ilk ve tek kez Çin’e geçen sene haziran ayında gittim. Dünyanın en büyük güneş enerjisi fuarı SNEC her sene Şangay’da düzenleniyor. Ucu bucağı olmayan bu fuarda dünyanın her yerinden güneş enerjisi sektör paydaşları bir araya geliyorlar. Bu seyahatime de değineceğim bu haftaki yazımda, insanlık olarak Covid-19 salgınına dair yapmamız gereken iç muhasebelere yer vereceğim.

Geçen sene 4-6 Haziran’da düzenlenen bu etkinliğe ben de iki çalışma arkadaşımla, oldukça yoğun bir toplantı gündemiyle katıldım. Biri güneş paneli konusundaki teknik danışmanımız Fas Kökenli Alman ve Fransız vatandaşı Zineb, diğeri de satış pazarlama direktörümüz Simay. Simay 3 sene Çin’de kaldığı için bize orada adeta bir rehber gibi eşlik etti. SNEC'e katılan ekibimizi kafanızda canlandırmanız için geçen sene Almanya'da beraber iştirak ettiğimiz Intersolar'da çekilmiş bir resmimizi paylaşmak isterim:

SNEC’le ilgili kaleme aldığım blog yazısını hatırlatma amaçlı paylaşıyorum: https://www.serhansuzer.com/tr/cine-ilk-gidisimde-gunes-enerjisi-etkinliginde-yaptigim-konusma

Yukarıdaki linkte bulunan yazımda da okuyabileceğiniz gibi Şangay şehrindeki Radisson Blu Shanghai Pudong Jinqiao’da bir pazar günü sağ salim vardık. O günün akşamında ekip arkadaşlarımla birlikte nüfusun yoğun olduğu liman bölgesine indik ve yemek için Huangpu Nehri’nin kıyısında bulunan Lujiazui (Financial District) bölgesindeki Super Brand Mall’un içinde, Yershari Xinjiang adlı Uygur restoranına gittik. Akşam yemeğinin ardından otele döndük ve otelimize yerleştik.

Ertesi gün güneş enerjisi sektörünün liderlerinin bir araya geldiği bir öğle yemeği etkinliğinde yerimizi aldık. Bu öğle yemeğinden sonra bazı temaslarımız ve görüşmelerimiz oldu ve sonra tekrar otele döndük.

Ekibimizden Zineb rahatsızlanıyor

Otele döndükten sonra akşamüzeri Avrupa’nın önemli güneş enerjisi makine ve donanım sağlayıcısı Meyer Burger’in etkinliğine katılmak üzere tekrar hazırlanıp çıkacakken Zineb bana kendini iyi hissetmediğini söyledi. Seyahatlerde insanlar bazen çok yıpranabiliyor. Yorgunluk ve seyahatten ötürü sıkıntısı olabileceğini düşündüm ve kendisine bu akşam iyi bir uyku uyuduktan sonra ertesi gün zımba gibi olabileceğini söyledim, moral verdim.

Çin Kültürü'nü yansıtan etkinliğin düzenlendiği mekan

Akşamki etkinlikte hem teknik olarak birçok detayı konuşabildik hem de güzel vakit geçirdik. Hatta o akşam bu etkinlikte Çinli kadınlardan oluşan "Twelve Girls Band" Freedom adını taktıkları bu parçayı seslendirdiler:

Çinli grup repertuvarında Türk parçası!

Bu şarkıyı duyunca kulaklarıma inanamadım. Çünkü birçok Türk okurumun da anımsayacağı gibi bu bizim meşhur Tosun Paşa filminin müziğiydi. Önce hatırlayamadım. Çevreme sordum ve bu müziğin esasında bizim meşhur "Nihavend Longa" olduğunu teyit ettim. Şarkının tamamını https://open.spotify.com/album/2qtWzajxpYgaH0OwKnetIB linkinden dinleyebilirsiniz.

Sonrasında kızların yanına gidip hayatın gerçeklerini, yani bu şarkının orijinalinin Türkçe olduğunu söyledim. Bunu onlara teyit etmek için şarkının aslını gönderdik (çok şaşırdılar